نکات لازم در برخورد با دانش آموزان به ویژه کلاس اولی ها(ویژه معلمان)

نکات لازم در برخورد با دانش آموزان به ویژه کلاس اولی ها(ویژه معلمان)

پیام ها: 0
فایل ها: 0
لینک کوتاه:
emamrezaedu.com/d5QTg
متن خبر:

نکات لازم در برخورد با دانش آموزان به ویژه کلاس اولی ها(ویژه معلمان)

یکی از زمينه‌هاي اصلي آموزش و پرورش موفق، آن است كه معلم در نگاه دانش‌آموزان به عنوان چهره‌اي محبوب و دوست‌داشتني جلوه كند و با اين وي‍ژگي است كه دانش‌آموز مي‌تواند با برقراري يك رابطه عاطفي مثبت به معلم خود اعتماد كند، به درس و مدرسه علاقه‌مند شود و انگيزش دروني او برانگيخته مي‌شود. يكي از مهمترين اركان اين ارتباط آن است كه معلم و دانش‌آموز نسبت به همديگر سابقه ذهني منفي نداشته باشند.

در اين روند اولين ديدارهاي معلم و دانش‌آموز در كلاس درس نقش تعيين‌كننده دارد، مانند هر بزرگسال ديگر در اولين ارتباط دانش‌آموز با معلم برداشت نسبتا‍ً پايداري از شخصيت معلم در او به وجود مي‌آيد. اگر در اين روزهاي اوليـه در ذهن دانش‌آموز نسبـت به معلم نگرش منفي ايجاد شود، ذهنيت او نسبت به معلم و تدابير تربيتي او به شدت تحت تأثير اين نگرش منفي قرار مي‌گيرد و تا آخر سال تلاشهاي معلم را بي‌ثمر يا كم‌ثمر مي‌كند. براساس نظريه شرطي شدن كلاسيك، كودكاني كه براي اولين بار وارد مدرسه مي‌شوند به جز اندكي بيم و اميد، عاطفه مثبت يا منفي مشخصي نسبت به مدرسه و كاركنـان آن ندارند. فرض كنيـد يكي از آن‌ها پس از ورود به مدرسه با استقبال گرم و لبخند محبت‌آميز معلم مواجه شود پس از تكرار اين رفتار براي چند روز از سوي معلم، خواهيد ديد كه كودك هر روز صبح زودتر از روز قبل خود را براي رفتن به مدرسه آماده مي‌كند و با چهره‌اي خندان و خوشحال راهي مدرسه مي‌شود.

* معلمان کلاس اولی ها به یاد داشته باشید که الگوهای محبوب این دانش آموزان بزرگسالانی با شخصیتی لبریز از محبت و مهربانی و شادمانی هستند که هرگز دعوا و پرخاش نمی کنند. پس از عصبانیت در مدرسه و کلاس مخصوصاً در اوایل سال تحصیلی جداً خودداری کنید.

* اولی ها به شدت حساس و حتی می توان گفت که دارای حس حسادت هستند و دوست دارند که معلمشان نگاه و رفتار عاشقانه اش را بین همه ی دانش آموزان (زرنگتر ها و متوسط ها یا سفید ها و سبزه ها و یا عقبی ها و جلویی ها و … ) را به طور مساوی تقسیم کند.

* کلاس اولی ها در روزهای اول سال تحصیلی مشتاقانه منتظر شنیدن سخنان عاشقانه و پر مهر معلم مهربان و عزیز خود هستند. پس از معلمان این آینده سازان خواسته می شود که در روز های اول سال تحصیلی با برنامه ای از پیش تعیین شده و طرح درسی مناسب برای این روزها به کلاس بروند و کمتر از درس پرسیدن و نمره در این کلاس ها سخنی به میان بیاید تا در روزهای بعدی این عزیزان مشتاقانه تر به مدرسه بیایند.

* اولی ها دوست دارند که معلمشان در چگونگی نشستن آن ها در ردیف های جلو یا عقب اظهار نظر کند. معلمان کلاس اول با دانش و تجربه ای که دارند خوب می دانند دانش آموزانی که کمرو و خجالتی هستند و در گوشه ای در انتهای کلاس ساکت و آرام نشسته اند باید این فرصت را پیدا کنند که به نوبت در ردیف های جلو بیایند و در آنجا بنشینند.

به طور کلی عوامل موثر در مثبت شدن نگرش دانش آموز نسبت به معلم:

  1. لباسی متناسب با سن دانش آموزان  بپوشید(مثلا در مقطع ابتدایی از رنگ های شاد و روشن استفاده شود 2. لبخندی محبت آمیز در برخورد با دانش آموزان  بر لب داشته باشید و این لبخند را همواره در طول سال حفظ کنید تا دانش آموز به مهربان بودن شما ایمان پیدا کند و از اخم کردن بدون هیچ دلیلی پرهیز کنید.
  2.  سرحال و با نشاط باشید ، از هرگونه خمودی ،کسل بودن ، خمیازه کشیدن و غیره پرهیز کنید.
  3.  خود را به عنوان دوستی مهربان معرفی کنید.
  4. کارهای مثبت دانش آموزان را تشویق و اعلام کنید و از هرگونه تنبیه و اعلام نظر بدون شناخت اولیه در مورد دانش آموزان بپرهیزید مثلا نگوییم فلان دانش آموزکاملا مشخص است که دانش آموزی بی حال و تنبل است بلکه بگوییم دانش آموزان من همگی شاد و سرحال و درس خوان هستند.
  5. قوانین کلاس را بیان کنید و پاداشی برای دانش آموزان منظم در نظر بگیرید.
  6. در کنار دانش آموزان بنشینید و در جمع آن ها باشید.
  7. خود را با هر گونه تنبلی مخالف صد در صد نشان دهید. 
تو هم می تونی با ورود به سیستم، نظرت رو با ما به اشتراک بذاری...
نظرات: